-
Wat is ambulante GGZ?
Ambulante geestelijke gezondheidszorg betekent dat u hulp krijgt zonder dat u wordt opgenomen. U komt op afspraak naar onze praktijk voor gesprekken met een behandelaar. Dit kan individueel, met uw partner/gezin of in een groep. Bij Psychiatrie Rivierenland doen we zoveel mogelijk in groepen.
-
Welke behandelingen bieden jullie aan?
Wij bieden psychologische en psychiatrische behandelingen, waaronder cognitieve gedragstherapie (CGT), schematherapie, EMDR, farmacotherapie, systeemtherapie en herstelgerichte begeleiding. De behandeling wordt afgestemd op uw hulpvraag en persoonlijke situatie.
-
Hoe kan ik mij aanmelden voor behandeling?
U kunt zich aanmelden via het aanmeldformulier op onze website. Na aanmelding nemen wij contact met u op voor een intakegesprek. Houd rekening met een eventuele wachttijd – deze staat altijd actueel vermeld op onze site.
-
Heb ik een verwijzing van mijn huisarts nodig?
Ja, voor vergoede zorg heeft u een geldige verwijzing nodig van uw huisarts, bedrijfsarts of medisch specialist.
-
Wordt de behandeling vergoed door mijn zorgverzekeraar?
Ja, wij bieden specialistische GGZ en (beperkt) generalistische basis-GGZ en die wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Houd wel rekening met uw eigen risico. Wij hebben contracten met de meeste zorgverzekeraars; op deze pagina vindt u een overzicht.
-
Hoe lang duurt een behandeltraject gemiddeld?
De duur van het traject verschilt per persoon. Een kortdurend traject in de basis-GGZ duurt vaak enkele maanden. Specialistische behandelingen kunnen langer duren. Tijdens de intake stellen we samen met u een behandelplan op met een inschatting van de duur.
-
Welke zorgverleners werken bij jullie?
Ons team bestaat uit psychiaters, klinisch psychologen, GZ-psychologen, Social psychiatrisch verpleegkundigen (SPV-ers), verpleegkundigen, basispsychologen, vaktherapeuten, en maatschappelijk werkers. Soms wordt u begeleid door een behandelaar in opleiding, altijd onder supervisie van een ervaren collega.
-
Wat als ik in een crisissituatie zit?
Wij bieden geen 24/7 crisiszorg. Als u buiten kantoortijden direct hulp nodig heeft, neem dan contact op met uw huisarts of de huisartsenpost. Bij ernstig gevaar kunt u ook 112 bellen.
-
Kunnen jullie contact opnemen met mijn werkgever of bedrijfsarts?
Alleen als u daar expliciet toestemming voor geeft. In sommige situaties kan afstemming met een bedrijfsarts helpend zijn voor uw herstel. Dit gebeurt altijd in overleg met u.
-
Hoe wordt mijn privacy gewaarborgd?
Wij houden ons aan de geldende privacywetgeving (AVG). We delen niets met anderen zonder uw toestemming, tenzij er sprake is van (dreigend) gevaar.
-
Wat gebeurt er als ik niet tevreden ben met mijn behandeling?
Bespreek dit in eerste instantie met uw behandelaar. Als dat niet voldoende helpt, kunt u een klacht indienen via ons klachtenformulier. Wij nemen elke klacht serieus en zoeken samen naar een passende oplossing.
-
Zijn er mogelijkheden voor online behandeling?
Ja, wij bieden beeldbellen, online modules en blended behandelingen (een combinatie van online en gesprekken op locatie). Dit maakt het makkelijker om zorg te ontvangen op een manier die past bij uw leven.
-
Hoe vaak moet ik naar de praktijk komen?
Dat verschilt per behandeling. Vaak is er wekelijks of tweewekelijks contact, soms slechts enkele keren per jaar. We stemmen dit met u af, rekening houdend met uw klachten en mogelijkheden.
-
Wat als ik mijn afspraak moet annuleren?
Laat het ons minimaal 24 uur van tevoren weten. Bij te late afmelding of het niet verschijnen zonder bericht brengen wij mogelijk kosten in rekening. Deze worden niet vergoed door de zorgverzekeraar.
-
Hoe kan ik jullie bereiken?
U kunt ons bereiken via telefoon, e-mail en het contactformulier op de website. De actuele contactgegevens en openingstijden vindt u op onze contactpagina.
-
Voor welke klachten kan ik bij jullie terecht? En voor welke klachten niet?
Wij behandelen onder andere specialistische zorg aan voor depressie, angstklachten, trauma, persoonlijkheidsproblematiek, ADHD, autisme. Wij bieden geen forensische zorg of intensieve verslavingszorg. Twijfelt u of u bij ons terechtkunt? Neem dan gerust contact met ons op.
-
Krijg ik individuele therapie of in een groep?
Uw behandeling bij ons is maatwerk, en we evalueren in de intake en lopende de behandeling welke opties beschikbaar zijn. Ons uitgangspunt is dat waar groepstherapie passend is, u groepstherapie krijgt. Als na de groepstherapie blijkt dat er nog thema’s open staan die behandeling nodig hebben, dan krijgt u daarna alsnog individuele therapie. Voor sommige patiënten is groepstherapie geen optie, zij krijgen individuele therapie. Individuele therapie betekent helaas doorgaans wel dat u langer op zorg moet wachten.
-
Wat kan ik doen als ik geen klik voel met mijn behandelaar?
Het is belangrijk dat u zich op uw gemak voelt. Als het niet klikt, kunt u dit aangeven. We zoeken dan samen naar een passende oplossing, bijvoorbeeld een overstap naar een andere behandelaar.
-
Houden jullie rekening met mijn werktijden en -dagen?
Ja, we proberen zo veel mogelijk rekening te houden met uw agenda.
-
Mag ik zelf kiezen wie mijn behandelaar wordt?
We houden zoveel mogelijk rekening met uw voorkeur, maar dit is afhankelijk van beschikbaarheid en expertise. U kunt uw voorkeur altijd aangeven bij aanmelding.
-
Hebben jullie expertise op het gebied van LVB (licht verstandelijke beperking)?
Ja, wij hebben ervaring met het behandelen van patiënten met een licht verstandelijke beperking en passen onze communicatie en behandeling daarop aan.
-
Hebben jullie expertise op het gebied van hoogbegaafdheid?
Ja, wij hebben kennis van de specifieke uitdagingen die bij hoogbegaafdheid kunnen horen, zoals verveling, aanpassingsproblemen en existentiële vragen. Behandeling wordt afgestemd op uw behoeften en niveau.
-
Is jullie gebouw rolstoeltoegankelijk?
Ja. Het gebouw heeft een automatische drempelloze deur bij de hoofdingang. Ook is er een aangepast toilet aanwezig. De behandelkamers op de eerste verdieping zijn alleen per lift bereikbaar, wanneer een medewerker u begeleidt. Indien u bij aanmelding aangeeft dat u minder mobiel bent, zullen wij u proberen in te plannen bij een behandelaar op de begane grond.